Translate

søndag 1. januar 2012

Juleavslutning ved Oslo Magedansstudio/Christmas showcase at Oslo Bellydancestudio


by Bellystar Catherine



Årets juleavslutningsfest ble avholdt søndag 4.desember i Oslo Magedansstudio sine lokaler i Oslo Sentrum, dvs midt i smørøyet - Karl Johansgate 17.
Dansere var instruktører og elever ved Oslo Magedansstudio - og selvsagt Bellystars.
Jeg lyver hvis jeg påstår at det var fullt i lokalet, men en hyggelig liten publikumsgjeng kom, de utgjorde en fin halvsirkel i salen slik at danserne hadde god plass til å danse.

Kine og Sølvi hadde bakt sjokoladekake og Catherine hadde bakt gulerotmuffins. Sjokoladekakene var nydelige, mens gulerotmuffinsene var heller ganske uspiselige - jeg hadde prøvd å pynte med noe sukkerfigurer på toppen, men de var ikke gode.

This year's Christmas party was held on Sunday 4th of  December in Oslo Bellydance Studio in Oslo center - Karl Johans street 17.
Performing this evening 
were instructors and students at Oslo Bellydance Studio - and of course Bellystars.
I lie if I say that the studio was crowded with people, but a small group of friendly people came. They made a nice semi-circle in the studio so that the dancers had plenty of room to dance.
Kine and Sølvi had baked chocolate cake and Catherine had baked carrot muffins. The chocolate cakes were delicious, while the carrot muffins were  quite inedible.



Noen av kveldens dansere:
Some of the performers

May-lill dancing Aziza.

Pye dancing Oyoun el Maha


Sølvi dancing a drumsolo. Photo by Michelle.


Trio Noura Noura


Sølvi and Olena dancing Khaleegy


Siri dancing Ana Keda. Photo by Michelle






Last, but not least BELLYSTARS:








Det er alltid like spennende føre hver avslutningsfest å se hvem som vil opptre med hva, hvilke publikummere som kommer og hvordan de mottar dansenumrene. Avslutningsfestene er åpne for opptredener fra elever på alle nivåer - dette er fin anledning for ferskinger til å prøve seg på å opptre. Det er ikke alltid at alle i publikum er like velvillige innstilt for de dansemessig ferskeste og man kan jo spørre seg hvorfor velger noen å opptre til tross for at de ikke behersker danseformen. Er det utidig å kreve den oppmerksomheten man tross alt krever når man går ut på scenen for å danse og ikke behersker det man gjør? Hva synes du?
Alt er jo ikke like bra å se på og noen ganger tar nervene overhånd for danseren, hun glemmer koreografien, drakta sitter ikke helt ordentlig på, hun behersker ikke bevegelsene og så videre.
Nå er det jo ikke alle som opptrer fordi de ønsker å vise fram hvor flinke de er og de ovennevnte vurderingene faller ofte inn i denne flink-kategorien. Noen gjør det av ren og skjær glede, for å tøye sine egne grenser, som terapi for kropp og sjel eller kanskje de ble utfordret av venner?
Hvis hovedintensjonen med å opptre er å vise for andre hvor flink man er blir selve opptredenen i mine øyne flat og kjedelig, jeg vil mye heller se på en danser med litt mindre perfekt teknikk men som har en annen intensjon enn flinkhet. Det å se på at noen virkelig tøyer sine egne grenser eller bobler over av danseglede gir forestillingen en helt annen dimensjon enn om alt hadde vært "perfekt".
Hva synes du? Og hvorfor opptrer du?

It is always exciting before each showcase to see who will perform and with what, and who is the audience coming? How will the audience receive the performers and the dance-numbers?
Studio showcases are open for performances from students at all levesl - this is a great opportunity for rookies to try out dancing in front of an audience.
It is not always that everyone in the audience is fully sympathetic towards the beginners performing, and one may ask why some people choose to perform despite the fact that they do not master the dance form.
Is it unreasonable to demand the attention you do when you go on stage to dance without mastering bellydance?
What do you think?
Sometimes the dancer is way too nervous and/or she forgets the choreography, the costume doesn't really fit or she doesn't master the dance movements or so on.
Now, what to remember is that not everybody performs in order to show off how good they are at dancing and the the evaluations above often fall into this category.
Some people perform out of sheer joy, to stretch their own limits, as therapy for body and soul, or perhaps they were challenged by a friend?
If the main intention of performing is to demonstrate to others how good one is to dance, the actual performance in my opinion becomes a bit flat and boring. I'd much rather look at a not so good technical dancer who has a different or diverse intention of performing.
To watch someone really pushing themselves or bubbling over by the joy dancing is giving them gives the performance an entirely different dimension.
What do you think?
And why do you perform?















2 kommentarer:

  1. För mig handlar det om att få chansen att dansa på en jul- eller sommaravslutning för att öva mig på att uppträda.

    Inte för att jag kommer satsa på att bli en professionell dansare, men för att jag är en glad amatör som vill kunna dansa för mina meddansare på kurs och andra vänner.

    Och så är det en liten kick att a) öva på koreografin, b) ha något att glädja mig till och c) njuta av själva uppträdandet.

    Kanske det handlar för mig om att göra något jag sällan gör...? Uppträder alltså. Och kanske det hjälper att jag blir glad av att dansa?

    Ja, ja. Det var några tankar från mig på den allra första måndagsmorgonen i 2012!! Snart är det uppstart av nya kurser, och jag trippar runt och väntar. Det ska bli roligt att komma igång igen!!

    SvarSlett
  2. Jeg danser fordi det er morsomt!
    Likevel er det ikke den følelsen som er sterkest i sekundene før man skal inn på scenen...
    Det er litt godt i dagens samfunn å kunne opptre uten å være perfekt. Jeg er glad for at Oslo Magedansstudio tillater sine elever å danse hvis de har lyst.
    Jeg synes det er en berikelse å få dele min danseglede med andre.

    SvarSlett