Translate

torsdag 24. november 2011

Kurs eller show?

Layali Oriental Dance Festival hadde foruten fredagshafla og galashow på lørdag selvfølgelig workshops  i dansestudio hele helgen.
Inngangspartiet til Layali danseskole
Jeg hadde som vanlig meldt meg på for mange kurs, det er så enkelt og greit å melde seg på via nettet godt plassert i godstolen hjemme. Når helgen opprinner finner jeg ut at det kanskje hadde vært greit å få slappet litt av og sydd ferdig på kostymet føre showet. Hvilket resulterte i at jeg betalte for 5 workshop og gikk på 4. Mulig jeg har lært til neste gang!

Workshopene fredag, lørdag og søndag var enten fulle eller nesten fulle, mens salen under galashowet lørdag kveld var halvfullt.
Så rart at folk gjerne vil gå kurs med superstjernene men ikke komme og se de danse på showet?
Er dette vanlig, at det er letter å selge kurs enn show? Hvis ja, hvorfor?

Personlig må jeg innrømme at jeg i de fleste sammenhenger synes det er morsommere å delta selv enn å bare sitte stille og se på, dette gjelder de fleste aktiviteter. Under en magedansfestival i Stockholm for noen år tilbake var jeg publikum under galashowet, som var utsolgt, og folk klappet høflig men ikke særlig entusiastisk. Da showet var slutt og dansegulvet ble annonsert som åpent, ble det liv i folk - festen hadde endelig begynt!
Er det det som gjør at show er vanskeligere å selge en kurs - at folk flest vil "værra med" og ikke sitte pent og pyntelig å se på?
Er det noen måte vi kunne involvere publikum mere på under showet - uten at det blir helt sirkus?
Og hva trekker flest folk, superstjernene eller lokale helter? Hva er det som gjør at du kjøper din billett til magedansforestilling evt bortprioriterer det? Velger du å gå kurs selv framfor å gå på show?

Bellystar Catherine



Monica klar for kurs





Layali Oriental Dance Festival had besides hafla on Friday and gala show on Saturday, of course workshops in the dance studio the whole weekend
As usual I had signed up for too many classes. It is too easy to sign up online well placed in the chair at home. When the weekend originates  I find out that it might be nice to have time for some relaxation and surprisingly the costume for the show needs to be looked over. This  resulted in that this time that I paid for 5 workshop and went to 4. Hopefully I have learned my lesson this time!
Workshops Friday, Saturday and Sunday were either full or almost full, while the theatre during  tha galashow at Saturday night was half full.
So strange that people want to go training with superstars but not come and see them dancing at the show?
Is this normal, that it is easier to sell workshops than shows? If yes, why?



Personally I must admit that I in most cases find it more fun to take part myself than to just sit  and watch, this applies to most activitiesDuring a belly dance festival in Stockholm a few years back I was in the audience during the galashow, which was sold out, and people clapped politely but not very enthusiastically.When the show was over and the dance floor was advertised as open, people came to life  - the party had finally begun!
Is this what makes the show more difficult to sell than workshops  - that most people want to participate instead?
Is there any way we could involve the audience in the show - without making it into a kind of circus?
And what attracts most peoplesuperstars or local heroes?

What is it that makes you buy your ticket to a bellydance performance or not? 
Do you choose to participate at a workshops instead of watching a show?




4 kommentarer:

  1. Jeg tror festivaler I Norge og rundt om i verden helt klart selger bedre dersom det er gode dansere på programmet! Dette har vært et fokus for noen arrangører, og for andre ikke.

    Selv har jeg vært tilskuer på 1001natt festival en del ganger, og ser helt klart progresjon når det gjelder nivå gjennom årene som går.
    Jeg må innrømme at jeg koste meg svært mye når jeg fikk se gjestedanserne sist og et par av de proffe norske danserinnene, som jeg bare har hatt anledning til å se på youtube! Kansje man skulle "hyra" litt fler av dem? Vi som ser på tenker da, Å fantastisk, det vil jeg lære - også blir det forhåpentligvis enda mer stappfulle kurs av god dans :) Det vil også føre til at man kansje kommer neste gang også ? =)

    Dette er bare min mening, men kansje et annet fokus på programmet vil selge mer billetter og vekke mer oppmerksomhet Norge rundt?
    Også lurt å hyra danserne fra ulike miljøer i Norge for å få et bredere publikum.

    Jeg tror absolutt at de fleste skjønner hva jeg mener.

    Det er flott å se nye kostymer og høre fin musikk men når det koster ca 250kr vil man se mere enn 2-3 gode innslag som sitter igjen i hukommelsen av positive årsaker.


    Også hadde det vært genialt om det hadde vart i 2 dager;
    F.eks fredag med elevforestilling/dyktige elever og de som akkurat har begynt å undervise, så åpent dansegulv.
    Så lørdag, med kun profesjonelle dansere, gjesteartister osv.

    Lenge leve 1001nattfestival og lykke til i årene framover :)

    Jeg kommer :)

    SvarSlett
  2. OPS, glemte å skrive at det overnevnte gjelder ikke bare 1001natt festivalen, men også Layali festivalen, 1001natt, Alfarah, Divasofbellydance osv.

    Brukte 1001natt festivalen som eksempel fordi det var den festivalen jeg var på sist, og følte at det var relevant. Og som sagt, jeg storkoste meg den kvelden.

    God helg folkens!

    SvarSlett
  3. Hm, nu har inte jag varit på någon magdansfestival, så jag får utgå från teorin om vad jag skulle vilja se.

    Som den glada amatören jag är så skulle jag vilja se både crème de la crème och halvprofessionella dansare.

    En kurs jag garanterat skulle komma på är en om uppträdande för att få tips vad vi kan tänka på när vi ska uppträda (både teoretiska och praktiska förslag på t.ex. klädval, håruppsättningar o.s.v.).

    Och en elevföreställning hade varit spännande också.

    När är nästa festival förresten? ;-)

    SvarSlett
  4. Det underlige er at i motsetning til Layali-festivalen har 1001 Natt alltid hatt utsolgt show flere uker før showet, mens ikke workshopene alltid har vært fulle. Det er først det siste året at salen i Oslo Konserthus ikke har vært fullsatt (og med kø og vill kamp om billetter som plutselig blir ledige). Kjenner ikke til tall for andre festivaler annet enn at det ser ut som om magedans generelt er litt nede i en bølgedal mht popularitet akkurat nå.

    Neste 1001 blir i månedsskiftet April/Mai 2012

    SvarSlett